top of page

Råd og vejledning
Guide til at sætte traileren rigtig på


Sikkerhedswire

Alle vores trailere er udstyret med en sikkerhedswire også kaldt nødbremsewire, det er den røde wire hvor der sidder en karabinhage i den ene ende. Du starter med at sætte karabinhagen fast i sikkerhedsøjet ved anhængertrækket. 

Det er vigtigt at wiren ikke hænger rundt om trækket, da du kan risikere, at kablet falder af, hvis traileren skulle hoppe af anhængertrækket. 

 

Håndbremse

Alle vores trailere er udstyret med en håndbremse, den kan evt bruges til påsætning af traileren på bilen. Man parkér koblingsgrebet lige over anhængertrækket på bilen, og her kan man trække håndbremsen. På den måde sikrer du dig at traileren ikke triller væk, under påsætning. HUSK at håndbremsen ikke trækkes, når traileren skal parkeres efter brug - den bruges kun hvis traileren står på en skråning. 

 

Næsehjul

Alle vores trailere er udstyret med et næsehjul. Øverst på den sidder et sort håndtag, som kan drejes med uret for at sænke traileren ned over anhængertrækket. Når man drejer mod uret, hæver man traileren igen. Inden man kører, så HUSK at køre næsehjulet op i “hak” og spænde det lille sorte håndtag, som sidder midt på næsehjulet. Hvis det ikke spændes godt fast, kan det risikere at falde ned under kørsel.

Når traileren afleveres, skal den stå vandret - der bruger man næsehjulet til at justere højden.

 

Stikket

Alle vores trailere kører med 13 polet stik. Dvs. hvis bilen har et 7 polet stik, skal man selv have en adapter monteret mellem trailer og bil. Nyere biler er som regel udstyret med 13 polet stik, da teknikken kræver det. På nogle af vores trailere, vil du i stikket se 13 ben og i andre 7-8 ben, det har ingen betydning - traileren kører stadig med et 13 polet stik. Når stikket monteres, glides det forsigtigt ind og drejes i hak.

Hvad skal du være opmærksom på?

 

Korrekt læsning af traileren

Man kan nemt komme til og overlæsse en trailer, det er både farligt og ulovligt. Det er ikke lige meget hvordan eller hvor meget der bliver læsset. Placer dit læs jævnt, og det tungeste placeres under dækkene. Hvis man læsser for tung vægt fortil eller bagtil, kan kugletrykket på bilen, enten blive for lavt eller for højt. Hvis traileren ikke er læsset korrekt kan det forringe bilens køreegenskaber, og i værste fald bringe bilen i slinger, og mister kontrol over bilen. 

Hvis man bliver stoppet af politiet med for tung lastet trailer, kan man risikere en bøde. Bøden er 75 kr. pr. procent overvægt, dog mindst 1000 kr. Vurdere politiet at vogntoget er for farligt for færdselssikkerheden, kan man få en betinget frakendelse af kørekortet. 

 

Er mit kørekort godkendt til kørsel med trailer?

Der kan være krav til både kørekort og bil, når man skal ud og køre med trailer. Alle vores trailere ved GoTrailer kan læsses med 385 kg, og inkl. trailere er det en totalvægt på 750 kg. Med et almindeligt kørekort (kategori B), kan man køre med en trailer hvor totalvægten er 750 kg., forudsat at bilen også tillader det. På bilens registreringsattest kan du se, hvor meget bilen må trække. 

 

Hvor hurtigt må jeg køre?

Når der er spændt en trailer på bilen, ændres hastighedsgrænsen på nogle veje. Der skal altid køres efter forholdene, men ellers er reglerne som følge: 

Byzone - 50 km/t 

Udenfor byen - 80 km/t (med mindre der skiltes anderledes)

Motorvej  - 80 km/t (med mindre der skiltes anderledes)

Ingen af vores trailere er Tempo 100 godkendt. Vær opmærksom på, at der er andre sanktioner ved hastighedsoverskridelse, hvis man kører med trailer. 

bottom of page